Artikelen

Magazine editie

De huidige versie van het programma, Safeti-NL v6.54, is verouderd en wordt vervangen door een nieuwe versie, Safeti-NL v8. Dit kan gevolgen hebben voor vergunningaanvragen, wijzigingen in ruimtelijke plannen en andere situaties waarin Safeti-NL gebruikt wordt om effectafstanden te berekenen.

Magazine editie

Begin 2019 is diverse regelgeving (ADR/ADN/RID/IMDG) voor het vervoer van gevaarlijke stoffen voorzien van de tweejaarlijkse update. Dat betekent dat er bij de diverse ondernemingen ook weer gekeken moet worden naar de verplichte opleidingen en de herhalingen van opleidingen.

Auteur(s)
Magazine editie

Een werkgroep van deskundigen onder leiding van het CBR heeft een aantal voorstellen voor het examen Veiligheidsadviseur gedaan. Deze zijn na afstemming met de betrokkenen en de autoriteiten vanaf 1 maart jl. in het examen gerealiseerd.

 

Magazine editie

’Snelweg 18 uur gesloten na ongeval met gevaarlijke stoffen….’ Incidenten met gevaarlijke stoffen kunnen de beschikbaarheid van de infrastructuur voor transport beperken, terwijl deze juist van groot belang is voor de Nederlandse economie. Het beheersen van deze incidenten vereist maatwerk en is vakwerk. Een kijkje in de keuken, een bedrijf dat hierop is gespecialiseerd.

Auteur(s)
Magazine editie

Het melden van ongewone voorvallen in de zin van de Wet milieubeheer is een verplichting voor het bedrijf en bedoeld voor overheid en sector om ervan te leren en toekomstige schade aan het milieu te voorkomen. De spelregels uitgelegd door een jurist.

Magazine editie

Met deze keer:

  • PGS-richtlijn lithiumbatterijen in de maak
  • Toelichting op Basisnet en risicoplafonds
  • Briefing note Brexit voor chemiebedrijven
  • Pagina H- en P-zinnen op Gevaarlijke Lading

Met deze keer:

  • Regelgeving 2019 van kracht
  • Elektronische meldplicht tankvaart ingevoerd
  • Stand van zaken varend ontgassen
  • Gevaarlijke Lading op internet

Eind november vond de jaarlijkse CTGG-dag plaats, in de voormalige Caballero Fabriek in Den Haag. De deelnemers zijn wederom in één dag bijgepraat over de belangrijkste actualiteiten rond het vervoer en de opslag van gevaarlijke stoffen.

Auteur(s)

Beleidsmedewerker MOV Aniek Ahlers gaat in gesprek met Peter Torbijn, directeur Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en ze stelt hem vragen die in het veld leven over de modernisering van het beleid voor omgevingsveiligheid.

BASF heeft in Ludwigshafen een logistiek systeem voor op haar eigen productiesite geïntroduceerd, dat is opgebouwd rond tankcontainers en AGV’s. Het doel is om hiermee de logistieke kosten terug te brengen. Ook kan het systeem zorgen voor een verlaging van de uitstoot van CO2.