Artikelen

De regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is, jullie weten het ongetwijfeld, een tweejaarlijks feestje. Elk oneven jaar worden we vergast op wijzigingen van RID, ADR en ADN. Bekende kost.

7 november was weer het moment voor de jaarlijkse ledendag van de VVA. De verenigde veiligheidsadviseurs werden deze keer welkom geheten in Tiel. Naast nieuws over de examens kwam vanzelfsprekend ook de nieuwe regelgeving aan bod.

Vervoersregelgeving reguleert het lossen van gegaste containers alleen voor zover deze de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen betreft. Vervoersetikettering is niet bedoeld om werknemers te waarschuwen voor de gezondheidsgevaren van het lossen van gegaste containers. Een omissie in de regelgeving die relatief eenvoudig is op te lossen.

Arie den Breejen

De regelgeving 2019 (ADR/RID/IMDG/IATA) is bekend, maar dat wil niet zeggen dat het echt duidelijk is hoe lithiumbatterijen verstuurd dienen te worden. Er is nog veel ruimte voor vereenvoudiging van de regelgeving, zodat het versturen uitvoerbaar en betaalbaar blijft, aldus de auteur van dit artikel.

Met deze keer:

  • Stand van zaken PGS 15
  • IMDG Code 2018 beschikbaar op www.gevaarlijkelading.nl
  • Binnenvaart wordt niet stilgelegd bij extreem weer
Magazine editie

Ons ‘vervoer van gevaarlijke goederen’-wereldje is een turbulent wereldje. We hebben een grote maatschappelijke verantwoording waar de wereld zich nauwelijks van bewust is. Totdat het misgaat natuurlijk. En het is onze taak om dat te voorkomen. Elke dag opnieuw. Een taak die niet eenvoudig is, juist omdat er zo weinig misgaat. We moeten onszelf scherp houden.

Magazine editie

Een aantal weken terug heeft Evofenedex een onderzoek gepubliceerd waarin chemische bedrijven is gevraagd naar hun mening over aspecten rond gevaarlijke stoffen. De resultaten zijn gretig opgepikt door de media. Lector Transportveiligheid Nils Rosmuller heeft zijn bedenkingen.

Magazine editie

Welke incidenten zien we in de praktijk? Zijn dat zware ongevallen in de zin van het Brzo? Waren die te voorkomen? Zijn veroordelingen wel terecht indien een bedrijf eigenlijk niet het verwijt kan worden gemaakt dat het tekort schoot in de zin van artikel 5 van het Brzo? Vanuit juridisch perspectief is hierbij een aantal kanttekeningen te plaatsen.

Magazine editie

Met de toepassing van zonneceltechnologie neemt ook het vervoer van lithium-ion-batterijen een vlucht. Naarmate er meer inzicht komt in de risico-aspecten worden ook de vervoersvoorschriften aangescherpt. Zo ook vanaf 1 januari 2019.