Artikelen

Magazine editie

Ons ‘vervoer van gevaarlijke goederen’-wereldje is een turbulent wereldje. We hebben een grote maatschappelijke verantwoording waar de wereld zich nauwelijks van bewust is. Totdat het misgaat natuurlijk. En het is onze taak om dat te voorkomen. Elke dag opnieuw. Een taak die niet eenvoudig is, juist omdat er zo weinig misgaat. We moeten onszelf scherp houden.

Magazine editie

Een aantal weken terug heeft Evofenedex een onderzoek gepubliceerd waarin chemische bedrijven is gevraagd naar hun mening over aspecten rond gevaarlijke stoffen. De resultaten zijn gretig opgepikt door de media. Lector Transportveiligheid Nils Rosmuller heeft zijn bedenkingen.

Magazine editie

Welke incidenten zien we in de praktijk? Zijn dat zware ongevallen in de zin van het Brzo? Waren die te voorkomen? Zijn veroordelingen wel terecht indien een bedrijf eigenlijk niet het verwijt kan worden gemaakt dat het tekort schoot in de zin van artikel 5 van het Brzo? Vanuit juridisch perspectief is hierbij een aantal kanttekeningen te plaatsen.

Magazine editie

Met de toepassing van zonneceltechnologie neemt ook het vervoer van lithium-ion-batterijen een vlucht. Naarmate er meer inzicht komt in de risico-aspecten worden ook de vervoersvoorschriften aangescherpt. Zo ook vanaf 1 januari 2019.

Magazine editie

Met deze keer:

  • Whitepaper wijzigingen ADR 2019
  • Nieuwe grenswaarden verplicht
  • Meerjarenplan ILT: inzet op risicovolle bedrijven
  • IMDG Code en Supplement 2018 verschenen

Het ontdoen van scheepsafval moet aan veel regels voldoen. Van schepen komen veel diverse afvalstoffen vrij, waarvan een gedeelte gevaarlijk is. Schepen voeren hun afvalstoffen af via gespecialiseerde inzamelbedrijven. Ook voor deze bedrijven is de inzameling en verwerking veelal complex. Dit artikel laat de voorkomende problematiek van zo’n proces zien aan de hand van een casus. De casus gaat over de afvoer van scheepsnoodsignalen.

De nieuwe Omgevingswet is in de maak. Deze wet regelt onder meer het externe veiligheidsbeleid en dus ook het vervoer gevaarlijke stoffen. Juist op dit punt roept het gehanteerde beleid van het ministerie voor deze Modernisering Omgevingsveiligheid (MOV) vele vragen en zorgen op bij zowel gemeenten, provincies als Bzro-bedrijven. Het proces verloopt dan ook moeizaam.

Hoe is het gesteld met de vervoerscijfers van gevaarlijke stoffen in Nederland? Het is altijd interessant om van tijd tot tijd de balans op te maken. Hierna volgt een overzicht van het vervoer van gevaarlijke stoffen in 2017 ten opzichte van 2016 en in vergelijking met vijf jaar eerder, naar modaliteit, soort, gewicht en per provincie. Dit vervoer blijkt in vijf jaar 8 procent gestegen te zijn, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Met deze keer:

  • Engelse wijzigingen 2019 verschillende modaliteiten gepubliceerd

  • Opinieonderzoek evofenedex onder bedrijven met gevaarlijke stoffen

  • Provincie Zuid-Holland lanceert interactieve Brzo-kaart

  • Gevaarlijke lading op internet