Artikelen

Het ontdoen van scheepsafval moet aan veel regels voldoen. Van schepen komen veel diverse afvalstoffen vrij, waarvan een gedeelte gevaarlijk is. Schepen voeren hun afvalstoffen af via gespecialiseerde inzamelbedrijven. Ook voor deze bedrijven is de inzameling en verwerking veelal complex. Dit artikel laat de voorkomende problematiek van zo’n proces zien aan de hand van een casus. De casus gaat over de afvoer van scheepsnoodsignalen.

De nieuwe Omgevingswet is in de maak. Deze wet regelt onder meer het externe veiligheidsbeleid en dus ook het vervoer gevaarlijke stoffen. Juist op dit punt roept het gehanteerde beleid van het ministerie voor deze Modernisering Omgevingsveiligheid (MOV) vele vragen en zorgen op bij zowel gemeenten, provincies als Bzro-bedrijven. Het proces verloopt dan ook moeizaam.

Hoe is het gesteld met de vervoerscijfers van gevaarlijke stoffen in Nederland? Het is altijd interessant om van tijd tot tijd de balans op te maken. Hierna volgt een overzicht van het vervoer van gevaarlijke stoffen in 2017 ten opzichte van 2016 en in vergelijking met vijf jaar eerder, naar modaliteit, soort, gewicht en per provincie. Dit vervoer blijkt in vijf jaar 8 procent gestegen te zijn, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Met deze keer:

  • Engelse wijzigingen 2019 verschillende modaliteiten gepubliceerd

  • Opinieonderzoek evofenedex onder bedrijven met gevaarlijke stoffen

  • Provincie Zuid-Holland lanceert interactieve Brzo-kaart

  • Gevaarlijke lading op internet

Auteur(s)
Magazine editie

Henk Bril belicht de toekomst van het Basisnet

Magazine editie

Een bijeenkomst vol met presentaties en demonstraties over gevaarlijke stoffen. Niet zo zeer over de stoffen zelf maar vooral over hoe voorkom je incidenten met gevaarlijke stoffen of hoe verklein je het risico hierop. Natuurlijk heeft niemand hier hét antwoord op. Wel komen in de presentaties dezelfde thema’s terug: veiligheid, menselijk handelen, voorlichting, opleiding en samenwerking tussen alle betrokken partijen.

Magazine editie

De Inspectie Leefomgeving en Transport houdt toezicht op onder andere transport gevaarlijke stoffen (alle modaliteiten) en ook binnen Brzo-bedrijven. Waar de meeste aandacht naar uitgaat, wordt bepaald door de praktijk: hoe beter het gaat, hoe minder toezicht en controle er nodig is. Ook de manier van toezicht houden verandert, en zoveel mogelijk wordt de samenwerking opgezocht. Wat zijn op dit moment en de nabije toekomst de aandachtspunten voor deze dienst?

Magazine editie

Waarom is bedrijfscontinuïteit na incidenten bij de meeste branchebedrijven zo onderbelicht? Het bewustzijn is er vaak wel, maar het ontbreekt nog aan concrete handvatten. En dat terwijl er zoveel gevaar op de loer ligt, zeker met de hedendaagse risico’s van stormen, overstromingen en aardbevingen. Tijd voor verandering, maar hoe bewerkstellig je die verandering?

Magazine editie

De adviesgroep HSE van Royal HaskoningDHV heeft een safety game ontwikkeld. De safety game bestaat uit verschillende ICT-gebaseerde werkvormen met als doel veiligheidsbewustwording en het ontwikkelen van competenties. Ook binnen Brzo-bedrijven en transportsector heeft deze vorm van serious gaming zijn waarde bewezen.

In Gevaarlijke Lading 3-2018 is een beknopt overzicht opgenomen van nieuwe wet- en regelgeving en officiële publicaties rond vervoer, op- en overslag van gevaarlijke stoffen (blz. 5). Dit beslaat globaal de periode april - mei.