Artikelen

Magazine editie

De codering en keuring van transporttanks en tankcontainers is voor verbetering vatbaar. Zo constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport. Onder andere door de vele spelers in het veld en het ontbreken van goede afspraken over verantwoordelijkheden vinden er nog steeds te veel overtredingen plaats. De laatste tijd is er duidelijk verbetering zichtbaar, maar het kan en moet beter.

Magazine editie

In augustus van dit jaar wil Nederland starten met de installatie van eCall in vrachtwagens. Met eCall kan een noodoproep vanuit een voertuig naar 112 gedaan worden. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is dit systeem nog niet ingevoerd, maar verwacht wordt dat dit systeem veel voordelen kan bieden.

Auteur(s)
Magazine editie

Een column van Henk Bril over de parkeerregeling uit het ADR.

Auteur(s)

Er is veel onduidelijkheid over hoe lege verpakkingen in het afvalstadium correct vervoerd kunnen worden. Dit moet conform het ADR gebeuren. Het huidige ADR biedt twee mogelijkheden waarop dit correct vervoerd kan worden maar de mogelijkheden worden door elkaar en daardoor fout toegepast.

Magazine editie

In de wereld van gevaarlijke afvalstoffen biedt de regelgeving soms geen duidelijkheid over bepaalde vraagstukken. Ook beschikken de betrokken partijen niet altijd over de benodigde kennis. Daarom is op 15 november 2016 de Werkgroep gevaarlijk afval in het leven geroepen op de ledenvergadering van de VVA, met als belangrijkste doelstelling: kennis delen en samenwerken.

Auteur(s)
Magazine editie

Henk Bril bespreekt TapUp, de nieuwe bezorgdienst van Shell voor brandstoffen. Via een app kun je een tankbeurt bestellen. Een geniaal idee, maar de grote vraag is alleen: voldoet deze nieuwe service aan regelgeving als ADR en Wvgs?

Auteur(s)
Magazine editie

Nu men in Nederland bezig is met de hervorming van het Brzo-toezicht, heeft Gevaarlijke Lading ook haar licht opgestoken over de situatie hiervan in Vlaanderen. Ook daar is (nog steeds) sprake van versnippering van controlediensten. Daar moeten bedrijfsleven en controleurs soms wel hun weg in vinden.

Magazine editie

Bedrijven waar gevaarlijke stoffen getrasnporteerd worden, moeten weer even wennen: per januari van dit jaar is de vernieuwde regelgeving van ADR, RID en ADN van kracht. En vanaf 1 juli a.s. is deze verplicht. Hoe gaan bedrijven met deze tweejaarlijkse wijzigingenrondes om?

Magazine editie

De routering van het wegvevoer van gevaarlijke stoffen is niet goed geregeld, zo bleek een paar jaar geleden uit onderzoek. Wat onder andere ontbreekt, is een digitale landelijke routeringskaart. Daar leek vorig jaar schotin te zitten dank de Rijksdienst voor hetWegverkeer, maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu lijkt nu roet in het eten te gooien.

De Inspectie Leefomgeving en Transport is in Nederland het orgaan dat ontheffingen en toestemmingen verleent voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Wat zijn dat precies en in welke situatie kunt u deze aanvragen?