Artikelen

Auteur(s)
Magazine editie

Hebben jullie dat ook? Dat er sommige uitspraken van mensen gegrift staan in je geheugen? Dat je ze zó naar boven kunt lepelen en dat het lijkt alsof je er weer live bij bent? En dat je je achteraf afvraagt waarom die uitspraak in je denkraam blijft rondzingen net onder de oppervlakte? Soms duurt het heel lang voordat je daar achter komt….

Magazine editie

Vanaf midden 2020 mogen binnenvaartschepen volgens het Scheepsafvalstoffenverdrag niet meer aan de lucht ontgassen. Daar moeten dan dus andere faciliteiten voor komen, zogenaamde dampverwerkingsinstallaties. Deze komen echter nog niet goed van de grond, onder andere doordat partijen huiverig zijn voor het bijbehorende vergunningstraject.

Auteur(s)
Magazine editie

Een aantal provincies heeft provinciale ontgassingsverboden ingevoerd. Ook heeft Nederland het initiatief genomen om te komen tot een internationaal ontgassingsverbod. De komende jaren wordt dit verbod ingevoerd en gaandeweg uitgebreid. Maar hoe is de handhaving ervan momenteel in Nederland geregeld?

Auteur(s)

In nummer 3 van dit magazine is het eerste deel verschenen van het tweeluik over de laad-/losinstructie van de VOW. Nu het tweede deel, over de middensnelheid bij het laden en lossen van vloeistoffen in de binnenvaart. Een technisch, maar zeer doordacht verhaal.

Erwin Tijssen

Auteur(s)
Magazine editie

Voor het ADN staan weer heel wat wijzigingen op stapel voor 2019, en deze zijn inmiddels ook definitief vastgesteld door het ADN Safety Committee. Voor een groot deel hebben deze wijzigingen te maken met explosieveiligheid. Van de overige wijzigingen in ADN 2019 worden in dit artikel de belangrijkste beschreven.

Auteur(s)

Eerder constateerde de ILT een hiaat in het aantoonbaar veilig uitvoeren van laadsnelheden in relatie tot de wettelijke plichten: het ADN geeft namelijk in verschillende artikelen en documenten aan dat er een laadinstructie aan boord moet zijn, maar geeft niet aan waar deze laadinstructie aan moet voldoen. Het werd dus tijd voor een werkbare instructie. Dit artikel is het eerste gedeelte van een tweeluik over de totstandkoming van de instructie veilig laden en/of lossen van binnenvaarttankers met vloeibare producten en behandelt het instructiegedeelte van de aanvang-snelheid. In het volgende nummer zal de midden-snelheid worden behandeld.

Magazine editie

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenvaart moet veiliger worden gemaakt en daarvoor zijn wijzigingen nodig in de huidige situatie, zo heeft het ADN Safety Committee besloten. De belangrijkste wijziging is dat het ADN 2019 wordt geharmoniseerd met de ATEX-richtlijn voor explosieveiligheid. Deze harmonisatie heeft vele vergaande gevolgen. Een kijkje in de keuken van het dossier Explosieveiligheid, geboden door twee brancheverenigingen.

Magazine editie

Er lijkt eindelijk schot te zitten in het aan banden leggen van het varend ontgassen door binnenvaartschepen. Om dit ingewikkelde proces in goede banen te leiden hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verschillende provincies en de brancheorganisaties in de petrochemie, de binnenvaart en de havens het initiatief genomen tot oprichting van de Taskforce Varend Ontgassen. Daarmee moet het ontgassingsverbod in 2020 in Nederland een feit zijn.

Auteur(s)
Magazine editie

Een column van Henk Bril over de vlamkerende roosters in de binnenvaart

Magazine editie

De milieuverantwoorde omgang met restladingdampen van binnenschepen brengt een aantal wijzigingen met zich mee. In dit laatste deel van dit tweeluik staat de exploitatie van een ontgassingsinstallatie buiten inrichtingen centraal en wordt er ingegaan op de onduidelijkheid over de hiervoor van toepassing zijnde regelgeving.

Arie den Breejen