Artikelen

Auteur(s)
Magazine editie

Voor het ADN staan weer heel wat wijzigingen op stapel voor 2019, en deze zijn inmiddels ook definitief vastgesteld door het ADN Safety Committee. Voor een groot deel hebben deze wijzigingen te maken met explosieveiligheid. Van de overige wijzigingen in ADN 2019 worden in dit artikel de belangrijkste beschreven.

Auteur(s)

Eerder constateerde de ILT een hiaat in het aantoonbaar veilig uitvoeren van laadsnelheden in relatie tot de wettelijke plichten: het ADN geeft namelijk in verschillende artikelen en documenten aan dat er een laadinstructie aan boord moet zijn, maar geeft niet aan waar deze laadinstructie aan moet voldoen. Het werd dus tijd voor een werkbare instructie. Dit artikel is het eerste gedeelte van een tweeluik over de totstandkoming van de instructie veilig laden en/of lossen van binnenvaarttankers met vloeibare producten en behandelt het instructiegedeelte van de aanvang-snelheid. In het volgende nummer zal de midden-snelheid worden behandeld.

Magazine editie

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenvaart moet veiliger worden gemaakt en daarvoor zijn wijzigingen nodig in de huidige situatie, zo heeft het ADN Safety Committee besloten. De belangrijkste wijziging is dat het ADN 2019 wordt geharmoniseerd met de ATEX-richtlijn voor explosieveiligheid. Deze harmonisatie heeft vele vergaande gevolgen. Een kijkje in de keuken van het dossier Explosieveiligheid, geboden door twee brancheverenigingen.

Magazine editie

Er lijkt eindelijk schot te zitten in het aan banden leggen van het varend ontgassen door binnenvaartschepen. Om dit ingewikkelde proces in goede banen te leiden hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verschillende provincies en de brancheorganisaties in de petrochemie, de binnenvaart en de havens het initiatief genomen tot oprichting van de Taskforce Varend Ontgassen. Daarmee moet het ontgassingsverbod in 2020 in Nederland een feit zijn.

Auteur(s)
Magazine editie

Een column van Henk Bril over de vlamkerende roosters in de binnenvaart

Magazine editie

De milieuverantwoorde omgang met restladingdampen van binnenschepen brengt een aantal wijzigingen met zich mee. In dit laatste deel van dit tweeluik staat de exploitatie van een ontgassingsinstallatie buiten inrichtingen centraal en wordt er ingegaan op de onduidelijkheid over de hiervoor van toepassing zijnde regelgeving.

Arie den Breejen

Auteur(s)
Magazine editie

De kenmerking van schepen in het ADN is toe aan een aanpassing. Niet alleen levert eenvoudige en heldere wetgeving een grotere bereidheid op tot naleving dan complexe wetgeving. Ook kunnen nieuwe regels de schijnveiligheid wegnemen die in de binnenvaart gecreëerd is door de huidige wetgeving.

Leo Creemers

Magazine editie

Een milieuverantwoorde omgang met restladingdampen van binnenschepen vereist de totstandkoming van voldoende capaciteit aan ontgassingsinstallaties. In dit eerste deel van dit tweeluik gaat Arie den Breejen in op de regelgeving voor die ontgassingsinstallaties.

 

Auteur(s)

Ondanks dat de binnenvaart streeft naar ‘zero incidents’ kan het optreden van incidenten nooit helemaal uitgesloten worden. Daarom is het raadzaam zo goed mogelijk voorbereid te zijn voor het geval dát. Naast best practices en nieuwe technieken spelen training en opleiding daarbij een belangrijke rol.

Magazine editie

Het ontgassen van schadelijke stoffen uit binnenvaartschepen is een actueel thema: er komen steeds meer provinciale verboden en de internationale regelgeving hiervoor is afgelopen zomer goedgekeurd. Nu moet de nationale implementatie in Nederland en de omringende landen volgen. Maar daarvoor moeten wel eerst de juiste randvoorwaarden gerealiseerd worden.