Louise Wagenaar

Op 21 juni vond in de Broodfabriek in Rijswijk de tweede editie plaats van de Dag van de Chemische Veiligheid, georganiseerd door Sdu Opleidingen en Events. Veel uiteenlopende onderwerpen kwamen voorbij op dit event rond transport en opslag van en werken met chemische stoffen.

De PGS 15 Nieuwe Stijl laat nog op zich wachten. Ondertussen zitten de Brzo-bedrijven niet stil. Een gesprek met directeur Arn van der Vorst (Mepavex Logistics/Markiezaat Container Terminal) geeft weer hoe een bedrijf voor onder andere opslag van ADR-producten omgaat met de bestaande richtlijnen uit de PGS 15 in combinatie met hun eigen strategisch doelstellingen.

Met deze keer:

  • Engelse wijzigingen 2019 verschillende modaliteiten gepubliceerd

  • Opinieonderzoek evofenedex onder bedrijven met gevaarlijke stoffen

  • Provincie Zuid-Holland lanceert interactieve Brzo-kaart

  • Gevaarlijke lading op internet

Magazine editie

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenvaart moet veiliger worden gemaakt en daarvoor zijn wijzigingen nodig in de huidige situatie, zo heeft het ADN Safety Committee besloten. De belangrijkste wijziging is dat het ADN 2019 wordt geharmoniseerd met de ATEX-richtlijn voor explosieveiligheid. Deze harmonisatie heeft vele vergaande gevolgen. Een kijkje in de keuken van het dossier Explosieveiligheid, geboden door twee brancheverenigingen.

Magazine editie

Een bijeenkomst vol met presentaties en demonstraties over gevaarlijke stoffen. Niet zo zeer over de stoffen zelf maar vooral over hoe voorkom je incidenten met gevaarlijke stoffen of hoe verklein je het risico hierop. Natuurlijk heeft niemand hier hét antwoord op. Wel komen in de presentaties dezelfde thema’s terug: veiligheid, menselijk handelen, voorlichting, opleiding en samenwerking tussen alle betrokken partijen.

Magazine editie

De codering en keuring van transporttanks en tankcontainers is voor verbetering vatbaar. Zo constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport. Onder andere door de vele spelers in het veld en het ontbreken van goede afspraken over verantwoordelijkheden vinden er nog steeds te veel overtredingen plaats. De laatste tijd is er duidelijk verbetering zichtbaar, maar het kan en moet beter.

Magazine editie

De Inspectie Leefomgeving en Transport houdt toezicht op onder andere transport gevaarlijke stoffen (alle modaliteiten) en ook binnen Brzo-bedrijven. Waar de meeste aandacht naar uitgaat, wordt bepaald door de praktijk: hoe beter het gaat, hoe minder toezicht en controle er nodig is. Ook de manier van toezicht houden verandert, en zoveel mogelijk wordt de samenwerking opgezocht. Wat zijn op dit moment en de nabije toekomst de aandachtspunten voor deze dienst?

Magazine editie

Met deze keer:

  • Alleen wetsteksten toegestaan bij examen veiligheidsadviseur

  • In 2021 einde aan chloortransporten

  • Wijzigingen ADR en ADN 2019 Engelstalig gepubliceerd

  • Handleiding PGS 15 geactualiseerd

  • Binnenkort geen eisen meer aan dikte lijnen gevaarsetiket luchtvaart

  • Gevaarlijke lading op internet

Magazine editie

In Namibië kwamen we deze koppeling tegen van spoorwegwagons die UN 1863, brandstof voor straalvliegtuigen, vervoeren. Het lijkt een soort snelkoppeling met een borgpennetje. Heel anders dan de goederenwagons hier hebben: Europese goederenwagons werken met een haak en schroefkoppeling. Toch worden snelkoppelingen veel gebruikt in spoorwegland.