Blogs

Een paar weken geleden: lichte consternatie bij de brandweer in Nederland. Aanleiding is een artikel in het AD (16 augustus 2018), met de krantenkop: ‘Weinig kennis bij brandweer: bedrijven missen expertise hulpdiensten bij incidenten met gevaarlijke stoffen’

Vorige week popte in de landelijke media (NOS , Volkskrant) enkele keren waterstof op als de energiebron en -drager als basis voor de vormgeving van de energietransitie in Nederland. En zo vreemd is dat niet: waterstof kan (door middel van elektrolyse) verkregen worden uit water (bron), met als ‘rest’ product zuurstof. Water is er genoeg op aarde.

Regelmatig krijg ik de vraag hoe we het programma van de jaarlijkse Voorlichtingsdag van de CTGG bepalen. Wel nu, dat programma vult zich voor een groot deel als vanzelf. Bij de plenaire vergadering van de CTGG met alle leden en de aangeslotene (VVA) bespreken we wat secretaris en voorzitter zelf bedacht hebben of van anderen hebben ‘meegekregen’.

De veiligheidsadviseur gevaarlijke stoffen draagt een grote verantwoordelijkheid. Leest u paragraaf 1.8.3 van het ADR er maar eens op na! En dat hij /zij die verantwoordelijkheid met verve draagt, blijkt wel uit het hoge veiligheidsniveau dat Nederland kent op het gebied van omgang met gevaarlijke stoffen. Daar mogen alle veiligheidsadviseurs best trots op zijn!

Het Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen heeft de laatste maanden veel aandacht gekregen in de (lokale) media en in de Tweede Kamer. In de kern betreft de aandacht de risicoplafonds voor het spoorvervoer, maar dat communiceert niet makkelijk in 144 tekens of in krantenkoppen. Dus beperkt men zich tot ferme korte uitspraken en(dis)kwalificaties.