Nieuws

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland heeft in december schriftelijk geantwoord op vragen over varend ontgassen van de SP in Noord-Holland. Daaruit blijkt dat het ontgassingsverbod nog niet wordt gehandhaafd zolang alle landen die met het verbod in moeten stemmen (Nederland, Duitsland, Zwitserland, Luxemburg, België en Frankrijk) de afspraken geratificeerd hebben. 

In de Staatscourant (2018, 72264) heeft de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) de volgende gezamenlijke bekendmaking gepubliceerd: GB nr. 06-2018 Gevaarlijke stoffen melding aan de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit. Deze bekendmaking wordt ook in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

De eerste dagen na de inwerkingtreding van de elektronische meldplicht voor alle tankschepen zijn achter de rug. Het lijkt er op dat de tankvaart zich prima heeft voorbereid op deze verplichting en inmiddels massaal elektronisch meldt, zo stelt Bureau Telematica Binnenvaart.

Minister Van Nieuwenhuizen (I&W) heeft de Tweede Kamer schriftelijk geïnformeerd over de stand van zaken op gebied van varend ontgassen van binnenvaarttankschepen en de daarvoor relevante regelgeving.

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft de elektronische meldplicht voor de tankvaart ingevoerd: sinds 1 december jl. moeten alle schepen met vaste tanks aan boord zich elektronisch melden. Meer dan 75 procent van de tankschepen op de Rijn heeft al de nodige maatregelen getroffen om elektronisch te kunnen melden.