Europese studie naar risico composiet-remblokken voor goederenwagons

Print     PDF

De European Union Agency for Railways (ERA) is een onderzoek gestart om de risico’s van LL-remblokken (low noise, low friction) voor goederenwagons in kaart te brengen, zo meldt SpoorPro. ERA doet dit naar aanleiding van een gevaarlijk voorval in 2016 met een goederentrein met gevaarlijke stoffen in Breda. Daarbij waren dit type composiet-remblokken verbrand en werd het loopvlak van de wielen vervormd. Hoewel het incident met een sisser afliep, was er volgens ILT sprake van een verhoogd veiligheidsrisico.

Vlam vatten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft, naar aanleiding van de gebeurtenis in Breda en incidenten in Roosendaal en Kruiningen, de Europese Commissie en het Europese spoorwegbureau opgeroepen om nader onderzoek uit te voeren naar dit type composiet-remblokken. Door de samenstelling van de composiet-remblokken zouden deze gemakkelijker vlam vatten.

Vervangen

De spoorsector (onder andere DB Cargo) is in 2013 begonnen met het grootschalig vervangen van de remblokken door LL-remblokken. Inmiddels heeft de ERA de werkgroep Task Force Wagon Braking Systems opgericht. Deze moet de ernst en de omvang van de kwestie in kaart brengen en aanbevelingen doen om de problemen aan te pakken, zo schrijft SpoorPro.