Jaarverslag Spoorveiligheid 2016 gepubliceerd

Print     PDF

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft haar Jaarverslag Spoorveiligheid 'Hoe veilig is het spoor in 2016?' gepubliceerd. Daarin staat dat Nederland in Europa in de top vijf met het veiligste spoornetwerk staat. Veel doelen om de veiligheid te verbeteren zijn behaald. Ten aanzien van transport gevaarlijke stoffen zijn de volgende punten te melden.

Butadieen

In 2016 publiceert de Onderzoeksraad voor Veiligheid het rapport over de botsing een jaar eerder in Tilburg tussen een reizigerstrein en een trein geladen met gevaarlijke stoffen. Door een samenloop van omstandigheden waarbij de reizigerstrein een rood sein passeert en de lengte van de geparkeerde goederentrein verkeerd is opgegeven, botst de reizigerstrein achterop een ketelwagen geladen met butadieen. De ketelwagen raakt bij de botsing lek, maar dat leidt niet tot verlies van de inhoud van de ketelwagen. Desondanks illustreert het ongeval wel wat de gevolgen hadden kunnen zijn van onoplettendheid en onzorgvuldigheid.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid beveelt aan om in de laatste wagen in een goederentrein geen gevaarlijke stoffen meer te vervoeren en om alle typen ketelwagens te voorzien van overbufferingsbeveiliging. NS heeft het oude type trein dat bij de botsing was betrokken inmiddels niet meer in gebruik. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft een wettelijke taak om toezicht te houden op de uitvoering van de aanbevelingen.
Naast het ongeval in Tilburg zijn er geen ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn vrijkomen, maar er is wel een incident met een dergelijke trein. Op 27 mei 2016 lopen van een rijdende goederentrein tussen Roosendaal en Breda de remmen vast. De hete remmen zorgen voor schade aan het voertuig en de trein kan niet verder rijden. De trein heeft ketelwagens die zijn geladen met LPG.

Remsysteem

 In 2016 zijn ruim 2.600 seinen voorzien van het ATBVv-systeem: Automatische Trein Beïnvloeding Verbeterde versie. Dit systeem zorgt ervoor dat de trein automatisch remt als een rood sein met een te hoge snelheid wordt genaderd. Spoorbeheerder ProRail zal de komende jaren nog enkele honderden seinen extra beveiligen met dit systeem.

Jaarverslag Spoorveiligheid 'Hoe veilig is het spoor in 2016?' (Inspectie Leefomgeving en Transport)