OvV publiceert Rapportage Ongevallen Scheepvaart

Print     PDF
Rubriek

De Ondezoeksraad voor Veiligheid heeft de Rapportage Ongevallen Scheepvaart mei - november 2017 gepubliceerd. Uit de scheepvaartongevallen die OvV heeft onderzocht, blijkt dat menselijk handelen vaak een van de oorzaken is van een ongeval, maar soms ook ongevallen voorkomt. Deze rapportage staat in het teken van de meest voorkomende mensgerelateerde risicofactoren.

Anticiperen 

Veiligheid aan boord hangt in belangrijke mate af van hoe bemanningsleden anticiperen op een snel veranderende omgeving. Hiervoor moeten zij zich steeds bewust zijn van de risico’s. Deels vereist dit specifieke kennis en ervaring die gerelateerd is aan het werken op een schip. Andere risicofactoren zijn juist algemener van aard en komen overal voor, ook buiten de scheepvaartsector. Een voorbeeld hiervan is vermoeidheid. Dit veroorzaakt grote risico’s tijdens scheepsoperaties, maar ook bij autorijden. Juist de algemene, niet sectorgebonden risicofactoren veroorzaken in de praktijk de meeste ongevallen.

Hudsonborg

De OvV onderkent twaalf meest voorkomende mens-gerelateerde risicofactoren: "de dodelijke twaalf". Als voorbeeld bij risicofactor "Lokale praktijk" geeft de OvV het ongeval aan boord van het Nederlandse vrachtschip Hudsonborg, waarbij de eerste stuurman overleed door een gebrek aan zuurstof bij het controleren van de lading. Het ruim bevatte zinkconcentraat, wat zuurstof aan de lucht onttrok.